Zintuigen in Actie: Proefavontuur!
voor de questOntdek een voedingsmiddel met al je zintuigen op scherp.
Binnenkort vertrekken jullie op avontuur. Op je tocht overvalt je plotseling een vreemd gevoel in je buik. “GRRRRR”, hoor je. Je darmen lijken wel te dansen. Je zet nog een paar stappen, maar dan: “GROOOOOOOOOM!” Vast niet een draak? De energie in je lichaam wordt minder. Je ingewanden krimpen ineen. HONGER! Dat is het!
Met je laatste inspanningen ga je op zoek naar voedsel. Maar, hoe weet je dat iets eetbaar is?
Gelukkig is daar een trucje voor! Tijdens deze uitdaging proef je een voedingsmiddel met al je zintuigen wijd open en beslis je of het veilig is om op te eten.
100 te winnen
9 keer gedaan
De leerkracht begeleid jullie door een reeks stappen waarbij jullie elk van jullie zintuigen zullen gebruiken om een voedingsmiddel te onderzoeken.
- Stap 0: Voedingsmiddel kiezen
De leerkracht kiest een voedingsmiddel uit. Dat kan een rozijn zijn, maar evengoed een kerstomaat, een mini-komkommer, of iets wat je helemaal nog niet kent! Hieronder vind je een voorbeeld met een rozijn. De leerkracht leest de stappen luidop voor.
- Stap 1: Observeren
De rozijn ligt voor je op je bank. Kijk er even naar, sluit dan je ogen en vergeet alles wat je over dit voedingsmiddel weet. Vergeet de smaak als je die al kende, de geur, de vorm. Wanneer je je ogen terug opent, is dit een nieuw raar ding voor je, iets wat je nog nooit eerder zag of at.
- Stap 2: Tasten
Laten we op onderzoek uitgaan! Voorzichtig neem je het ding voor je vast. Wat zie je allemaal? Kleurverschillen, rimpeltjes, gladde plekken, hoe ziet de vorm eruit?
- Stap 3: Voelen
Doe je ogen dicht en voel aandachtig hoe het ding aanvoelt. Hard of zacht, glad of rimpelig? Wat gebeurt er als je erin knijpt of als je het tussen je wijsvinger en duim beweegt?
- Stap 4: Luisteren
Houd het ding bij je oor. Knijp er eens in. Wat hoor je? Of hoor je helemaal niks?
- Stap 5: Ruiken
Breng het dingetje naar je neus. Ruik je iets? Zo ja, wat? Probeer de geur te omschrijven.
- Stap 6: Verlangen
Krijg je al zin om ervan te eten? Hoe voelt dat precies? Merk op wat er in je lichaam gebeurt.
- Stap 7: Plaatsen op tong
Als je er klaar voor bent, leg dan voorzichtig het dingetje op je tong. Bijt er nog niet op, maar voel heel bewust hoe het daar ligt. Is het zwaar of eerder licht?
- Stap 8: Mondonderzoek
Beweeg het ding door je mond. Van links naar recht, van voor naar achter. Duw het tegen je gehemelte. Wat voel je? Voelt het nu anders aan dan toen je het in je hand hield? Proef je een bepaalde smaak?
- Stap 9: Kauwen en proeven
Kauw even op het ding en merk op wat er allemaal gebeurt. Merk je iets aan je speeksel? Verandert de smaak? Hoe voelen je mond, tanden, kaakspieren? Bespeur je ergens spanning? Op welke plek in je mond of op je tong proef je het ding het beste? Geniet je van de smaak? Probeer deze eens te omschrijven. Is hij zoet? Hartig? Zuur? Bitter?
- Stap 10: Beslissing nemen
Beslis nu voor jezelf of dit ding eetbaar is. Heb je zin om het door te slikken? Merk eerst eens op hoe dat eigenlijk voelt.
- Stap 11: Slikken en volgen
Als je er klaar voor bent, slik het ding dan door en probeer het zo lang mogelijk in de gaten te houden door je keel en slokdarm tot het in je maag komt.
Wanneer iedereen klaar is, kunnen jullie een kort klasgesprek doen. Hoe was deze uitdaging voor jou? Wie heeft uiteindelijk de rozijn doorgeslikt? Wie heeft er nu zin in nog een rozijn? Wie is al eerder gestopt? Wat zorgde daarvoor? Wie at al eens ooit een rozijn? Heb je dingen geproefd of ontdekt die je nog niet eerder ervaarde bij het eten van een rozijn? Wie zou dit thuis ook wel eens willen doen?
Tip voor de leerkracht: voorzie per leerling ook een servetje, voor mochten ze het voedingsmiddel willen uitspugen/ neerleggen. Laat je leerlingen zelf kiezen bij welke stap ze stoppen. Deze opdracht laat de leerlingen mindful eten ervaren, en geeft hen tegelijkertijd de autonomie om zelf hun proefstap te bepalen.
Hebben jullie deze missie volbracht?
Post hier een foto van de klas bezig met de uitdaging.